luni, 25 noiembrie 2013

Prima intâlnire de proiect la Istituto di Istruzione Superiore "Erasmo da Rotterdam", Nichelino, Italia

În perioada 18-23 noiembrie 2013, patru profesori şi patru elevi de la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava au participat la prima întâlnire de proiect ce s-a desfăşurat la Istituto di Istruzione Superiore "Erasmo da Rotterdam" din Nichelino/Torino, Italia. Grupul român a fost format din coordonatorul de proiect, profesor Violeta Iacentiuc, director profesor Crăiţa Buda Niga, profesor Constantin Dumitru şi profesor Monica Lepcaliuc, împreună cu elevii Iulian Roibu, Florin Roşu, Alexandru Ţîrdia şi Georgiana Maxinesi.
   Programul întâlnirii din prima zi a debutat cu un cuvânt de bun venit din partea directoarei liceului, urmând apoi prezentarea şcolilor implicate în proiect şi a câte unui tip de energie regenerabilă ales: Franţa - energia solară, România - energia apei, Turcia - energia geotermală, Olanda - energia eoliană şi Lituania - energia provenită din biomasă. De asemenea s-au descărcat pe un laptop toate propunerile partenerilor pentru logo-ul, sloganul şi posterul proiectului, pentru a putea fi jurizate până în ultima zi a întâlnirii.

După pauza de prânz ne-am mutat într-o clădire de laboratoare, unde ni s-a explicat modul de funcţionare a turnului solar, o idee originală de producere a energiei, la proiectarea şi construcţia căruia a participat coordonatorul italian, profesorul Dario Barca.
    Apoi am vizitat turnul solar şi aşa numitele "fotovoltaic sunflowers", panouri solare care işi schimbă poziţia după soare.
   Programul a continuat cu un experiment pe grupe efectuat în laboratorul de fizică. Experimentul ilustra modul de funcţionare al unui motor electric, fiind realizat din materiale simple, la îndemâna oricui: un magnet permanent, 2 ace de siguranţă, o sârmuliţă de cupru, conductoare de legătură, sursă. Experimentul a reuşit la toate grupele, fiind marcat de aplauze de fiecare dată.
   La finalul activităţii s-a vizitat expoziţia din aceeaşi clădire cu laboratoarele, expoziţie de diverse dispozitive pentru creşterea eficienţei energetice a clădirilor, pentru economisirea energiei termice, pentru încălzirea apei sau pentru producerea energiei electrice.
   Seara, elevii au plecat fiecare în familiile gazdă din Nichelino. Deşi la început au existat nişte emoţii, la finalul celor 5 zile petrecute în casele elevilor italieni s-au legat adevărate prietenii!
   A doua zi a fost dedicată vizitei oraşului Torino, capitală a regiunii Piemont. Ghidul ne-a explicat lucruri interesante despre piaţa San Carlo şi cele două biserici gemene din această piaţă, despre palatul Carignano, palatul Madama, biserica San Lorenzo şi giulgiul din Torino, poarta Palatina şi multe alte obiective turistice din elegantul oraş. În ciuda vremii capricioase, elevii au fost plăcut impresionaţi de locurile văzute.

După masă s-a vizitat Mole Antonelliana, clădire ce adăposteşte Muzeul Filmului, un muzeu deosebit din toate punctele de vedere: locaţie, mod de prezentare, mărime. Cele căteva ore au fost o experienţă deosebită pentru toţi elevii şi profesorii din grup.

A treia zi a fost dedicată vizitelor tematice la Environmental Park Torino şi la Fiat Center of Research. Dimineaţa am petrecut-o în laboratoarele parcului mediului unde am avut ocazia să admirăm vehicule electrice interesante, să observăm tratarea cu plasmă a diverselor materiale în vederea îmbunătăţirii proprietăţilor lor, să învăţăm despre modurile în care se poate obţine combustibil din biomasă şi să interacţionăm cu studenţi de la Universitate care lucrau la îmbunătăţirea celulei de combustie cu hidrogen pentru alimentarea motorului unei maşini de curse.

După amiază am ajuns la Fiat Center of Research, unde din motive de securitate nu ni s-a permis să facem fotografii, dar am putut reţine interesul firmei Fiat de a produce maşini moderne şi fiabile cu impact cât mai puţin negativ asupra mediului înconjurător, din materiale din ce în ce mai uşoare şi prietenoase cu mediul, cu diverse soluţii alternative ca şi alimentare. Am vizitat galeria inovaţiilor, primind explicaţii detaliate despre fiecare produs expus.

Ultima zi a început la liceul gazdă din Nichelino, unde s-au anunţat câştigătorii concursului de logo/poster/slogan. Turcia a fost căştigătoare pentru logo şi slogan, iar România pentru poster.
    Sloganul proiectului va fi "Our Green Handprint!", iar logo-ul este următorul:

Posterul român va trebui puţin adaptat după noul logo:

In combinatie cu noul logo, posterul pentru proiect va fi:

S-au mai prezentat site-ul proiectului, aflat la adresa:
şi pagina de facebook:
   Apoi am plecat spre primăria din Nichelino, unde a avut loc o conferinţă despre energiile regenerabile la care am fost invitaţi să participăm. Invitaţi au fost cercetători şi profesori de la Universitatea Torino, care au vorbit despre realizările proprii în acest domeniu.

După conferinţă am avut timp liber pentru a mai vizita centrul istoric al oraşului Torino. Seara ne-am întâlnit la o cină de rămas bun, la care toată lumea s-a simţit bine, elevii noştri facând o mulţime de fotografii cu noii lor prieteni.

În concluzie a fost o primă întâlnire de proiect prin care am început cu succes proiectul nostru. Prin multitudinea de vizite tematice efectuate am văzut şi am învăţat lucruri noi despre energiile regenerabile dar şi despre protejarea mediului înconjurător. Mulţumim atât coordonatorului italian, profesorul Dario Barca, dar şi elevilor gazdă care au fost foarte prietenoşi şi draguţi cu elevii noştri, făcându-i să se simtă la fel ca acasă.